Hong Kong Trip - Ngong Ping 360 Crystal Cabin!!

Budak baru belajar berjalan ni tak mo duduk diam dalam MTR ke Ngong Ping

Hari ketiga di Hong Kong kami ke Ngong Ping untuk menaiki cable car di Lantau Island. Ngong Ping ini adalah tempat untuk melawat Ngong Ping Village, Tian Tan Buddha dan Po Lin Monastery. Anda boleh sampai ke sini dengan menaiki MTR ke arah Tung Chung melalui Tung Chung Line (line kuning) seperti gambar di bawah.
File:Ngongping360 sameboat.png

Kami sampai dalam pukul 10  lebih dan sesampai itu kami melalui Citygate (tempat yang sangat penting untuk 2 orang tertentu) naik escalator ke Ngong Ping, beratur buat 20 minit dan beli tiket untuk pergi dan balik, takkanlah pergi tak kembali kan.... yang abah2 insist nak try crystal cabin walaupun yang mama2 dah cuak. Akhirnya kami ambil kabin biasa untuk naik dan Crystal cabin untuk turun. Harga Crystal cabin lebih Mahal yer tuan/puan. Kami dapat naik 2 family sahaja dalam 1 kabin, best privasi dan rileks sket.


Ngong Ping 360

Atas tu adalah airport , cer tengok airnya hijau tuhh

Perjalanan naik Ngong Ping 360

Perjalanan naik Ngong Ping 360 - dah tak nampak dari mana kita datang jauh giler

Abah kewl jer menengok orang lain yang cuak

Raniah x heran pun dan mengganas seperti biasa


hehe carrier yang x digunapakai sebab budak itu mau jalan sendiri

Pintu gerbang Ngong Ping 360

Tian Tan buddha dari jarak jauh

Happy!!
 Jalan ke Tian Tan Buddha dihiasi dengan patung-patung general yang menggunakan senjata berbeza-beza. workmanship mereka sangat menarik.
Patung-patung general zaman dahulu



Hehehe rasa cam zaman kapel dulu la tu
Adik beradik berposing, cam biasa ada cenonet uncontrollable
Perjalanan turun dengan Crystal Cabin Ngong Ping 360






Amni Mykhalish

Mykhalish yang pura2 takut

ada jalan kat bawah tu kalau sape2 yang rasa nak hiking

breastfeed dalam crystal cabin Ngong Ping 360 - sempat lagi tuhh





Perjalanan turun Ngong Ping 360 raining cats & dogs
 Kami pergi makan di Restoran Ebenezzar di atas sana, satu2 nya makanan Halal di atas Ngong Ping Village. kami nampak beberapa tourist Malaysia. so konpiden jer. Makanan ala2 arab gitu. ada briyani rice dsbgnya

Ku sangka panas sampai ke petang rupanya dalam pertengahan jalan turun Ngong Ping cable car tu..... hujan yang mak aih rasa nak gugur jantung nengoknya. nasib baik kami dah hampir sampai ke bawah dan diorang tak STOP!!! kat tengah2 jalan macam yang aku pernah tengok kat Malaysia ni. Kalau dia berhenti aku yang rilek ni pun boleh cuak. Apapun kami selamt turun ke bawah, dan selamat duit kami pula di Citygate HK (Tujuan asal perjalanan ke sini) macamla abah2 ni tak tau. ;)