Surgery Carpal Tunnel Syndrome (CTS) in Malaysia

Tangan mama telah dipotong oleh Dr di UMSC dengan jayanya. Dr potong along the line seperti dalam gambar dengan 3 jahitan sahaja. the potongan only takes 15 min and up to 1 hour of dressing and recovery.

The day before ada jugak research and tengok internet untuk kos potong memotong ni bagi mendapatkan harga yang terbaik dan kesimpulannye x banyak org melakukan CTS release ini dan kurang maklumat mengenai kosnya, Dekat US depa kata harganya USD 4k-7k website itu juga suggest buat surgery tersebut di Asia precisely India, China or Singapore is much cheaper. Memandangkan itu 1600 tu kira ok la kan. terdengar jugak kata doktor tu dekat hospital swasta XX 4k dia mtk tapi x tau la factnyer, mintak maaf kalo salah. 

Kebiasaannya orang rather pakai splint(brace) dari opt for surgery. Pendirian mula goyah bila dengar ramai x suka surgeri dan tambahan lagi mama takut kena inject ngan doktor. Lepas tu terpikir nak kol anak sedara yang telah menjadi doktor di Ipoh nasihatnya "kalau doktor dah cadangkan surgeri maksudnya kes tu dah serius, doktor seboleh-bolenya mengelak dari melakukan surgeri dan jarang sekali dengar orang yang dah buat surgeri ni complaint sakit balik" maka legalah hati kami bila dengar jarang orang komplen lpas surgeri.

Target kami adalah untuk pulih dengan cepat dan dalam budget tertentu.


Mama dibenarkan balik dan duduk rehat di rumah, diminta beli splint(brace) untuk memastikan tangan berada di kedudukan yang betul dalam process recovery. Splint dibeli di Jusco Bukit Raja Farmasi Watson susah jugak beli benda ni banyak tempat dah abis. kami beli Futuro for women right hand. ada yang left/right hand dan ader yang boleh tukar antara left and right.  

MC dapat seminggu dan minggu depan jumpa balik untuk tanggalkan stitches. Bandage kena buka after 2-3days. Jika luka bau busuk cepat-cepat jumpa doktor. Dapat ubat tahan sakit dan ubat untuk bantu mempercepatkan pertumbuhan sel yang dipotong tadi.

Sape2 yang ader symptom2 ini dan kerja selalu di depan komputer main mouse dan keyboard bolehlah merujuk pada pakar orthopedic di UMSC. Satu yang best kat UMSC adalah takder orang kat sini, literally vacant jauh berbeza dari PPUM yang dekat area situ juga.

Salam dari Abah Raniah


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak jari jemari keyboard anda disini