Insuran Kereta VS Insuran Nyawa

abang ada kereta tak?

ada

kereta tu ada insuran?

mestilah ada, kalo takder nanti kena saman

abang beli sebab takut kena saman je ke bang?

itu satu, lagi satu kalo kena accident atau kena curi bley cover balik.

bagus bang kereta memang kena diinsurankan supaya bila berlaku kecelakaan kereta tu masih boleh diselamatkan lagi. Abg ada insuran nyawa x?

xde plak, aku sihat je lagi

Kalo kereta rosak boleh x abg bekerja lagi?

boleh tapi susah skit la, kena tumpang kawan ke bini or naik pengangkutan awam.

susah bang tapi tak mustahil untuk pergi kerja, macam mana pulak kalo abang yang rosak contoh lumpuh kena strok (penyakit yang tidak boeh dijangka) boleh x abg keje?

tak bolehlah dah sakit terlantar kat umah

berdasarkan jawapan abang tadi, mana lebih penting bang, insuran kereta atau insuran nyawa?

errrrr.... insuran nyawa

bila dah x keje bang dah xder gaji bang, lagi2 sektor swasta dapat pampasan jer. anak bini nak makan aper bang? Ni sakit tapi idup lagi bang, macam mana plak mati tiba2 contohnya kemalangan kereta. macam mana pulak nanti?

errrr.... mak ayah, adik beradik kot boleh tolong.

betul bang dalam masa susah keluarga pasti akan tolong, tapi bang setakat mana bang? Diorang pun ada kehidupan pasti lebih susah kena tanggung orang lain, kalo abang takder saya bagi keluarga abang RM12,000 setahun ok x bang?

12k banyak jugak tu. sebulan RM1000

Saya bukan nak menakutkan abang, tapi realitinya ramai yang tidak nampak apa yang jelas disini kerana dah terbiasa dengan gaya hidup begini. Ibu bapa kita tak ada insuran mereka hidup ok je kan? Bagaimana pula kawan2 kita sedara mara kita yang ada kematian, kecelakaan. bolehkah kita bayangkan kehidupan mereka?
Biasanya bila dah terjadi pada diri kita atau keluarga kita barulah kita nak tersedar, saya harap abang bertindak bijak dan memilih untuk bertindak sekarang daripada tunggu terkena pada keluarga kita sendiri.

Hubungi Penasihat kewangan anda Ahmad di talian 010-2261434 untuk nasihat kewangan percuma