Burung merpati pun menangis.....

Dari inbox mama Raniah...Untuk renungan kawan-kawan semua, juga untuk diri sendiri.
Malam mulai larut
Membawa penghuninya ke alam mimpi
Penuh kekenyangan dan kenikmatan
Oleh habuan di petang hari
Namun tidak begitu buatmu burung merpati
Engkau menangis di malam hari
Hanya Tuhan yang mengetahui
Serta hukamak yang memerhati
Aku terbaca kata-kata Abu Sahlun As-Syakluki
Membuat air mataku mengalir sayu
Mengenang diriku yang asyik alpa
Oleh keseronokan habuan dunia
“ Ana ala sahwin wa tabkil hama’im
Walaisalaha jurmun waminnil jara’im
Kazzabta la’amrullah lau kunta aaqilan
Lamaa sabaqani bil buka’il hama’im”
“ Aku dalam kelalaian sedangkan burung merpati menangis
Sedangkan dia tidak berdosa, sebaliknya Aku lah yang penuh dosa
Berdustalah engkau,  demi Allah jika aku seorang yang berakal
Aku lah terlebih dahulu menangis sebelum burung merpati menangis”
Syurga para duniawi hanyalah wanita cantik, harta dan istana
Tetapi tidak pada Abid yang ada mata hati
Syurganya pada mihrab yang hening di malam hari
Pada matanya mengalir air mata taubat
Yang dapat menebus dosa-dosamu
Serta menghubung mu ke alam yang tinggi kekal abadi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan jejak jari jemari keyboard anda disini